18 things I wanna tell my 18 years old self

 Beberapa hari yang lalu saya membaca kicauan seseorang di Twitter mengenai 3 kata yang akan kamu ucapkan pada diri kamu saat berusia 18 tahun. Saat itu saya kesulitan mencari tiga kalimat yang menurut saya penting saya katakan ke versi 18 tahun diri saya, itulah yang kemudian menjadi alasan saya menuliskan ini di blog pribadi saya. 18 things I wanna tell my 18 years old self.

1. You probably take the wrong college major, but it's okay. You'll learn along the way. You'll adapt and become stronger.

2. Save your money, use it wisely. Your family's financial getting worse next year. You better build your personal emergency fund.

3. You don't need to try another SBMPTN. Just focus on your study, you won't regret it later.

4. Confess your feeling about your first love sooner, or you will regret it later. You better do it fast, so you won't spend years questioning and you can move on ASAP, altho it takes years to swallow all the feelings.

5. Learn how to invest, it's not really hard tho.

6. Take that language course, do not postpone any great plan.

7. You can graduate at the right time, never doubt yourself.

8. Learn to love yourself sooner.

9. Don't involve in any kind of friendzone when you're 20.

10. Take your lesson seriously

11. Try to make new friends as much as you can.

12. Fix your relationship with your grandma, she'll die when you're 20.

13. Don't involve in your best friend's love stories.

14. Travel more, don't be afraid.

15. You don't need to take a so-called gap year after you graduate from college, you don't need it.

16. Try to be more gentle with yourself

17. Improve your English

18. Love your family more, in 2020 you can't come back home even when you really want it.

That's it. 18 things I wanna tell my 18 years old self. Ternyata menuliskan 18 kalimatpun terasa menyulitkan karena saya memilih hal apa saja yang ingin saya katakan kepada diri saya. Satu hal yang saya sadari setelah selesai menuliskan kedelapan belas kalimat ini, saya gak masalah gak pernah mendengar nasihat ini saat saya berusia 18 tahun, toh buktinya hari ini saya baik-baik saja dan bisa menjalani hari-hari dengan baik. Semuanya terlihat berat ketika mau dijalani, namun setelah dijalani, 7 tahun setelah saya berusia 18 tahun, di sini saya memandangi kemmapuan diri yang sudah cukup tangguh untuk bertahan, segini saja cukup. Saya terima hidup saya dengan semua kekurangannya.


regards, 


A

CONVERSATION

0 comments:

Back
to top